Sonya Malinka Persson
 

Jag har levt med ett tungt sockermissbruk i hela mitt liv. Sedan mars 2017 lever jag sockerfritt med strikt LCHF som grund.

 

Följ mig här på bloggen i min resa mot ett hälsosamt liv.

Arkiv
Kategorier

Det har gått på ett ungefär fem veckor sen jag rivstartade med en femdagars äggfasta för att därefter gå över till strikt LCHF. På det stora hela har det fungerat väldigt bra. Jag har lyckats hålla mig ifrån socker helt och hållet (undantaget mina sugtabletter för muntorrhet), vilket är oerhört positivt.

Dessutom har jag till absolut största delen lyckats få i mig ett (ibland två) mål mat om dagen.

Så hittills tycker jag nog att jag kan känna mig rätt nöjd – trots att mitt sockerskov under hösten/våren gett mig ett antal extrakilon att tappa. Frågan är ju bara – vad gör jag nu?

Jag har så långt det går tagit bort allt fysiskt som kan påverka viktnedgång. Jag slutade äta min SSRI-medicin för ett par år sedan som gjorde att jag hade världens extrema sockerbegär. Jag fick hypotyreos av att börja med mitt Litium, och har kämpat som en galning för att få min mens i ordning igen (som började strula i samband med hypotyreosen) eftersom jag inte bara får ett extremt sockersug, utan också extrema känslomässiga effekter av min pms.

Det jag funderar över just nu, är som sagt var – vad kan jag göra mer för att hjälpa mig själv att tappa i vikt?

Missförstå mig rätt. Jag är en otålig person och vill gärna att saker ska hända i förrgår, men när det gäller viktnedgång i samband med LCHF har jag lärt mig att det tar tid. Framför allt när man har så mycket att tappa som jag har. Men det måste ju finnas annat!?

Det jag har funderat på de senaste dagarna är om jag borde börja träna. Jag är ute med hunden varje dag, naturligtvis, men jag kanske borde börja träna något annat. Jag kommer aldrig att gå och träna på gym eller träna zumba i grupp eller så. Egentligen hatar jag att röra på mig. För att inte tala om hur mycket jag hatar att svettas. Men jag kan tänka mig att träna hemma. Jag har ett antal bra träningsfilmer att använda – det är både zumba, yoga, pilates, magdans, cirkelträning och förmodligen lite annat.

Jag vet att det är jag själv som sätter upp hindren, men faktum är att det finns vissa saker som kan jävlas med mig om det här med träning. Dels handlar det om dagsform. På grund av bipolariteten har jag till exempel en dygnsrytm som de flesta skulle bli galna av att ha – den rullar för tillfället runt ett helt varv minst en, kanske två gånger i veckan. Detta gör att jag ofta är väldigt trött i kroppen även om skallen kan känna sig någotsånär pigg och alert. Dessutom, med min hypotyreos, även om jag är medicinerad, så kan jag ibland gå runt och känna mig sjuk. Då är det verkligen inte läge att träna.

Det gäller alltså att försöka hitta ett realistiskt sätt att träna på. Det vore fantastiskt på alla sätt och vis om jag kunde träna tre gånger i veckan utöver hundpromenaderna. Zumba, pilates och yoga, typ. Det tror jag skulle vara fantastiskt bra för min kropp. Men att träna på det sättet ligger rätt långt fram, misstänker jag.

Finns det fler än jag som har det på det här viset, med en kropp som dummar sig och inte alls orkar med att träna fast att man vet att man borde? Ni får hemskt gärna tipsa mig i kommentarsfältet på Facebook om hur ni gör/har gjort.

För även om det är lååångt kvar innan jag har tappat så mycket som jag hade tänkt mig, kunde det ju ändå vara lite småkul att börja forma kroppen en aning. Jag vet inte alls hur det funkar med överflödig hud när man tappat mycket i vikt, om den dras tillbaka om man tränar mycket yoga och pilates, till exempel, eller om man får dras med den sen. Men det vore jäkligt trevligt att ge sig själv så goda förutsättningar som möjligt.

Om jag kan, vill säga.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •