Sonya Malinka Persson
 

Jag har levt med ett tungt sockermissbruk i hela mitt liv. Sedan mars 2017 lever jag sockerfritt med strikt LCHF som grund.

 

Följ mig här på bloggen i min resa mot ett hälsosamt liv.

Arkiv
Kategorier

Det verkar som att min platå har gett sig. Det kanske handlade om den resistenta stärkelsen som det visade sig att jag inte ska äta. Jag har för övrigt bestämt mig för att inte äta det alls – om jag inte blir väldigt dålig i magen. Då kan jag tänka mig att ta det under ett par dagar. Men nu när jag slutat börjar jag märka alla de här småsakerna igen. Tänkte berätta lite kort om dem, samt om hur/vad jag äter.

KULIGA GREJER, NU IGEN!

Jag upptäckte något väldigt intressant häromdagen. När man är så stor som jag är, sker de synliga resultaten på viktnedgången lite i omgångar, och på lite olika ställen. Hittills har jag sett mest resultat på händer, lite i ansiktet, och att hela jag har blivit mindre. Omfånget, so to speak. Dallret under armarna kommer jag nog inte att bli av med för egen maskin, tror jag – kanske inte heller det överflödiga i sidorna, det som väller över kanten på bh’n. Men hela jag har blivit mindre sen jag började, och det är ju glädjande i sig. Men nu upptäckte jag att mina axlar ser annorlunda ut. Jag kan naturligtvis ha sett i syne, men jag stod rätt länge och vred och vände mig för att titta ordentligt. Det är som att en del av den padding som täcker hela mig försvunnit, så att man kan börja ana kroppen som döljer sig därunder.

Det ni! 🙂

Sen finns det vissa andra saker jag nog helt enkelt får leva med. Jag har exempelvis en puckel mellan axlarna, precis under nacken. Den puckeln beror inte på övervikt, fick jag veta när jag var hos en läkare för några år sen. Den beror på kronisk värk, och eftersom jag har och har haft ända sen tonåren, problem med spänd nacke och spända axlar som de senaste tio åren orsakat rätt mycket just värk, så får jag nog leva med att ha en puckel nedanför nacken. Inte särskilt snyggt, men – vad fan gör man!?

HUR ÄTER JAG?

Jag dricker mitt fette två gånger om dagen. Först till frukost, när jag varit ute med hunden. Sedan som “kvällsmat”. Mat äter jag en eller två gånger per dag, beroende på hur länge jag är vaken. Normal mängd vakentid äter jag ett mål. Är jag vaken längre äter jag eventuellt en gång till. Fetteet som kvällsmat hoppar jag dock sällan över.

VAD ÄTER JAG?

Jag är rätt tråkig och enformig i mitt ätande. Det finns flera skäl till det. Ett skäl är att jag inte har råd att variera mig hur som helst. Jag äter till exempel väldigt lite fisk, trots att jag skulle vilja äta både lax och makrill. Men det är helt enkelt för dyrt. Ett annat skäl är att jag inte vill att maten ska vara en stor grej i mitt liv. För att ha lite lugn och ro vill jag att allt som har med mat att göra ska vara helst gott, men inte spännande. Därför håller jag mig till sådant jag känner till, har gjort miljoner gånger, och kan utifrån det variera mig – men inte för mycket.

Här är en kort men effektiv lista på sånt jag äter.

Protein: köttfärs, kycklinglever, korv, ägg, kyckling (fast inte så ofta, för jag blir dålig i magen), lax/makrill (när jag har råd), ibland rent kött av något slag, extremt sällan ost

Grönsaker: broccoli, spenat, morötter, paprika, gul lök, champinjoner, blomkål, avocado, tomater

Fett: smör, olivolja, bearnaisesås, avocado

Jag var lite skeptisk till morötter, eftersom jag vet att man inte ska äta det. Men jag tänkte för ett tag sen att jag testar – och uppenbarligen går jag ner ändå, trots att jag äter morötter i princip dagligen. Så det tänker jag fortsätta med.

Om jag har missat att skriva om det tidigare, så är LCHF det enda sätt att äta på som någonsin har fungerat för mig. I alla fall sen jag flyttade hemifrån – när jag bodde hemma var det ju inte jag som styrde över maten.

Men som jag fungerar just nu är jag inte ens intresserad av socker eller ens några substitut.

För att vara jag är det helt otroligt fantastiskt bra. ♥

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 Responses to Hur och vad äter jag?