Sonya Malinka Persson
 

Jag har levt med ett tungt sockermissbruk i hela mitt liv. Sedan mars 2017 lever jag sockerfritt med strikt LCHF som grund.

 

Följ mig här på bloggen i min resa mot ett hälsosamt liv.

Arkiv
Kategorier

När jag började äta LCHF var jag så imponerad över hur o-hungrig jag blev. Det är jag fortfarande impad över, fast nu när jag har varit sockerfri såpass länge som jag har, och när jag äter på ett sätt som fungerar, har jag börjat fundera över storleken på mina portioner. Jag äter på små tallrikar för att jag inte ska bli lurad att fylla hela den där gigantiska tallriken med mat och äta hur mycket som helst. Dock så har jag på senaste noterat att jag börjat fylla upp tallriken på höjden i stället.

Den enda förklaring jag har på det är att nu när jag börjat äta grönsaker i högre grad än jag gjort tidigare, så tar det uppenbarligen mer plats på tallriken. När jag steker någon form av protein (typ; köttfärsbiffar eller korv eller whatever) så steker jag också mina morötter, min paprika och så vidare. Det blir trångt i stekpannan (som även den är rätt liten) och således också trångt på tallriken.

Jag hade en kompis över på lunch i veckan, och då åt jag mindre än jag brukar. Till min stora glädje och förvåning så blev jag faktiskt sådär lagom o-hungrig på det, till skillnad från att bli mätt. Inte mätt sådär som man blir på mjöl och kolhydrater, men ändå mätt. Och hur som haver; känslan av o-hungrighet tror jag är att föredra framför mättnadskänsla.

Jag funderar faktiskt på om jag ska ta fram min absolut minsta stekpanna och börja steka i den i stället. Där får det inte alls plats särskilt mycket. Och så kanske jag ska lära mig att jag inte behöver använda en HEL paprika – en halv kanske räcker. Och så vidare i den stilen.

En av anledningarna till att jag funderar på det här är att jag lever ett väldigt lugnt och stillasittande liv. De enda tillfällen jag rör på mig ordentligt är när jag är ute med hunden. Jag känner inte att jag egentligen behöver äta så stora portioner som jag gör. Alltså ska jag prova att minska dem för att se om det påverkar hungerkänslor/mättnad eller inte.

Hur tänker/gör ni med storlek på portioner?