Sonya Malinka Persson

Jag har levt med ett tungt sockermissbruk i hela mitt liv. Sedan mars 2017 lever jag sockerfritt med strikt LCHF som grund.

Följ mig här på bloggen i min resa mot ett hälsosamt liv.

Arkiv
Kategorier

När jag hade läst den första Hormonbibeln insåg jag att det fanns en till – och den andra med fokus på kvinnliga hormoner. Jag som är så fattig lånade pengar av mig själv för att kunna införskaffa den omgående, eftersom jag är så fascinerad över hela den här grejen. Jag fick hem den för någon dag sen, och trots att jag var så trött att jag knappt visste vad jag hette, slutade det med att jag sträckläste även den.

Den här boken går uppenbarligen in mer på kvinnliga hormoner och handlar delvis om mens, pms, pcos, klimakteriet och så vidare. Som med den första kommer jag att behöva läsa om åtminstone delar av den innan jag fattar vad tusan jag har läst, men min största lärdom såhär långt är att jag kommer att få leva med att inte ha helt naturliga hormoner i kroppen när det handlar om mens och pms. Dels för att jag har en p-stav insatt, dels för att jag verkligen, verkligen, så långt det är möjligt, kommer att kämpa för att slippa ha både mens och pms. Om det innebär att jag delvis kommer att vara onaturlig, så får det helt enkelt vara så.

En av de saker jag gillar med den här boken är upplägget. Den består av flera delar – längst bak finns ett flertal frågeformulär, där resultatet pekar på olika kapitel i boken man kan läsa för att få svar på givna problem eller frågeställningar. Väldigt smidigt. Man kan läsa boken på lite olika vis – antingen utifrån formulären, eller kapitelvis, eller bara välja och vraka mellan det som känns intressant för en själv.

Sen gillar jag också väldigt mycket hur Martina Johansson skriver lättfattligt för oss som inte har studerat kroppen på det sätt hon har. Hon blandar fakta med lättfattlig svenska och personliga erfarenheter som gör att allting känns begripligt, nära till hands och lätt att relatera till, och det mesta blir lätt att ta till sig.

Sen är det ju så att jag kommer att behöva läsa om både denna och den tidigare Hormonbibeln. Det är så mycket information, trots lättillgängligheten, att jag känner mig mest snurrig. Det kommer att ta ett tag att bearbeta informationen och få ordning på den så att jag faktiskt kan använda den här kunskapen på ett vettigt sätt. Jag har ju redan satt igång med ett par kosttillskott, och väntar på att få hem ytterligare ett par stycken – och detta får vara mitt “startpaket”, so to speak. Men så småningom, när jag fått en bättre överblick, insikt och så vidare, så kommer jag med all största sannolikhet att utöka mitt intag av tillskott för att boosta både kroppen och hjärnan så mycket det går.

Det enda jag stör mig på (och det är inte författarens fel) är att det verkar vara rätt dyrt med tillskott av B-vitaminer. I alla fall på de ställen jag tittat, och alla har varit svenska. Om någon har något bra tips på om det finns utländska webshoppar att handla just B-vitaminer ifrån till låga kostnader, upplys mig gärna! 🙂

Jag måste erkänna att jag känner mig sådär löjligt nöjd med att ha hittat de här böckerna. En kompis till mig sade senast igår kväll att alla blir saliga på olika saker, att det finns många olika spår som säger att detta är det enda rätta osv – och det har hon ju rätt i, såklart. Men för tillfället så känner jag att det här åtminstone har potential att bli “min grej”.

• 3
  •
  •