Sonya Malinka Persson
 

Jag har levt med ett tungt sockermissbruk i hela mitt liv. Sedan mars 2017 lever jag sockerfritt med strikt LCHF som grund.

 

Följ mig här på bloggen i min resa mot ett hälsosamt liv.

Arkiv
Kategorier

Nu är det faktiskt ett par veckor sen jag skrev. Det har hänt lite smått och gott under den tiden – delar av det tänkte jag dela med er. En av sakerna handlar om det jag faktiskt skrev om senast – balans, och om sådant som kommer när man (jag!) upplever ett större mått av balans.

Jag har ägnat oerhört mycket tid och energi åt att filosofera och fundera omkring mina känslor, hur jag hanterar dem och så vidare, sen i julas. Största delen av det hör inte hemma i den här bloggen, utan på min bipolärblogg – där kan man läsa mer om det om man känner sig intresserad. Men allt hör ju ihop på ett eller annat sätt, och hur man hanterar känslor hör också ihop med det här med ätande. Efter en längre period där jag… inte misskött mig med maten, men inte heller ätit riktigt som jag borde, börjar jag nu hitta en viss balans igen.

Nått en mindre självinsikt har jag gjort också – för den som hängt med sedan starten (som faktiskt är ett år sen i morgon), kanske ni minns att jag är rätt förtjust i färsk mango. Jag köpte faktiskt två färska mangosar på ICA för någon vecka sedan. Skivade och åt till pannkaka ena dagen och åt den andra dels för att jag var hungrig (innan maten) och som efterrätt när jag hade ätit. Båda dagarna blev jag jätteskum i magen – luftig/fisig och faktiskt lite småont i magen. Notering till mig själv; ät inte en hel mango åt gången utan små portioner om jag nödvändigtvis vill äta mango.

Utöver det har jag inte förändrat särskilt mycket alls. Jag har fortfarande planer på att ändra mitt matintag en smula, men jag har svårt att få till det i praktiken så det får ta den tid det tar.

När det gäller kosttillskott har jag precis ätit slut på mina Omega 3-tabletter, och jag kommer inte att köpa nya. Tycker inte att jag har märkt att de gjort någon skillnad, och ska jag äta kosttillskott vill jag gärna märka en noterbar skillnad. Just nu äter jag MSM + C-vitamin, Magnesium, L-tyrosin (för att hjälpa sköldkörteln, men jag märker ingen större skillnad här heller så när det är slut köper jag inte hem något mer), D-vitamin och Zink (osäker på om jag tänker fortsätta eller ej). Det jag så småningom kommer att köpa hem är B5 och B6 och eventuellt ett par andra jag inte minns vad de heter. B5 är jag intresserad av framför allt därför att det ska främja förbränning av kolhydrater, och jag tänker mig att det därför borde främja viktnedgång. Oavsett vilket; det lär ju knappast vara dåligt (det finns andra fördelar också som jag hoppas se skillnad på).

Bortsett från detta, så kanske någon av er kommer ihåg att jag har funderat över det här med träning. Jag är verkligen inget träningsfreak – jag hatar att röra på mig mer än jag måste. Men det finns många skäl för mig att göra någon form av träning, och nu tycker jag att jag har gått ned tillräckligt för att inte kunna skylla på något längre. Jag vill i och för sig inte konditionsträna, utan min träningsform kommer att bli yoga och/eller pilates – men ändå.

Och faktum är att bara i år har jag lyckats träna yoga hela två gånger. Det, ni! 😀 Första gången för ett tag sen, rent spontant, och andra gången idag (igår för er). Och det som är så extremt lustigt med just yoga och pilates är hur jag känner i hela kroppen att det börjar hända saker bara av att jag tittar på hela passet (tränar i sovrummet via Youtube). Sedan känner jag att det händer saker i kroppen när jag faktiskt tränar. För att inte tala om att det fortsätter att hända saker i kroppen även efteråt. Det är faktiskt rätt coolt.

Så min stora förhoppning är att jag ska få arslet ur och träna yoga/pilates tre gånger i veckan. Jag vill verkligen bli av med min stela kropp, få lite bättre hållning – och väldigt mycket annat, som den här typen av träning kan ge mig.